Algemene bevolking

Aangezien hepatitis C vaak asymptomatisch verloopt (tot de ontwikkeling van levercomplicaties), weten veel mensen niet dat ze geïnfecteerd zijn. Daarnaast heerst er al jaren een bepaald taboe op de aandoening, wegens de mogelijke transmissieroutes. Vanwege deze redenen zijn er de afgelopen jaren een aantal bewustzijnscampagnes uitgevoerd.

2006
2007
2014
2015

2006

In regio’s Apeldoorn en Amersfoort is voor (2006-2007) en na (2007-2008) het lanceren van een publieke bewustzijnscampagne het aantal uitgevoerde hepatitis C testen door huisartsen bijgehouden (7). De campagne bestond uit advertenties op de radio en in de krant en het verspreiden van informatiemateriaal. Naast de campagne werd er ook voorlichting en bijscholing specifiek aan huisartsen gegeven. Dit laatste werd alleen in regio Amersfoort georganiseerd. Het aantal uitgevoerde testen steeg in beide regio’s; in Apeldoorn een matige stijging van 86 naar 118 en in Amersfoort een verdrievoudiging van 57 naar 172. Het percentage anti-HCV positieve mensen steeg in Amersfoort van 0 naar 1,7% (3/172) en daalde in Apeldoorn van 1,7 (1,5/86) naar 0,9% (1/118).

2007

Een soortgelijk project werd ook uitgevoerd in regio Amsterdam/Rotterdam/Den Haag/Utrecht/Eindhoven/Almere (8). Voor (2007-2009) en na (2009-2010) een publieke bewustzijnscampagne werd het aantal uitgevoerde hepatitis C testen door huisartsen bijgehouden en werden verslavingsartsen, GGD-medewerkers en huisartsen bijgeschoold over hepatitis C. De campagne bestond uit advertenties op radio en internet en het verspreiden van voorlichtingsmateriaal. Ook was er een website gecreëerd en werden er voorlichtingsbijeenkomsten georganiseerd voor hoogrisico populaties. Tijdens deze bijeenkomsten konden mensen zich ter plekke laten testen (on-site screening). De resultaten uit de interventieregio werd vergeleken met regio Groningen/Tilburg/Nijmegen/Breda, waar deze campagne en scholing niet waren uitgevoerd. Het aantal testen in de interventieregio steeg met 13%. In de controleregio was deze stijging minder, namelijk 6%. Het aantal anti-HCV positieve mensen steeg van 3,8% (867/22815) naar 4,2% (1082/25750) in de interventie regio. In de controleregio steeg dit minder fors van 2,4% (286/11933) naar 2,7% (342/12655).

 

In 2007-2008 werd in Amsterdam en Zuid-Limburg ook een publieke bewustzijnscampagne gevoerd (9). Mensen werden in deze campagne via advertenties op o.a. tv en internet verwezen naar een online vragenlijst om hun risico op hepatitis C in te schatten. Aan de mensen met minimaal één risicofactor werd een hepatitis C test aangeboden. Mensen die al eerder gediagnosticeerd waren en mensen die onder bestaande risicogroepen vielen die regelmatig getest werden, werden niet meegenomen. Veertienhonderd van de 9563 mensen die de vragenlijst compleet hadden ingevuld kregen een test aangeboden. Ruim 400 mensen hebben zich daadwerkelijk laten testen. Hiervan bleek 4,5% (19/420) anti-HCV positief te zijn en 3% (12/420) RNA-positief.

2014

In 2014 organiseerde het Rijnstate Ziekenhuis in Arnhem een hepatitis awareness maand, genaamd “Heptember” (10). Zij richtten een voorlichtingscampagne op waarbij informatie werd verspreid over hepatitis B en C via kranten, tv, radio en social media. Mensen konden zich vervolgens gratis laten testen op hepatitis C antistoffen en eventueel RNA. Van de 310 mensen die zich lieten testen, was 2,2% (7/310) anti-HCV en 0,6% (2/310) RNA-positief.

2015

In 2015 hebben onderzoekers in Zuid-Limburg het 1945-1975 geboortecohort woonachtig in een tweetal gebieden met een relatief hoge hepatitis C prevalentie via hun huisarts opgeroepen voor screening (11). Ruim 6.700 mensen werden uitgenodigd, waarvan 51% zich liet testen. Slechts 0,2% (7/3.434) was anti-HCV positief. Niemand van hen was RNA-positief.