Een soortgelijk project werd ook uitgevoerd in regio Amsterdam/Rotterdam/Den Haag/Utrecht/Eindhoven/Almere (8). Voor (2007-2009) en na (2009-2010) een publieke bewustzijnscampagne werd het aantal uitgevoerde hepatitis C testen door huisartsen bijgehouden en werden verslavingsartsen, GGD-medewerkers en huisartsen bijgeschoold over hepatitis C. De campagne bestond uit advertenties op radio en internet en het verspreiden van voorlichtingsmateriaal. Ook was er een website gecreëerd en werden er voorlichtingsbijeenkomsten georganiseerd voor hoogrisico populaties. Tijdens deze bijeenkomsten konden mensen zich ter plekke laten testen (on-site screening). De resultaten uit de interventieregio werd vergeleken met regio Groningen/Tilburg/Nijmegen/Breda, waar deze campagne en scholing niet waren uitgevoerd. Het aantal testen in de interventieregio steeg met 13%. In de controleregio was deze stijging minder, namelijk 6%. Het aantal anti-HCV positieve mensen steeg van 3,8% (867/22815) naar 4,2% (1082/25750) in de interventie regio. In de controleregio steeg dit minder fors van 2,4% (286/11933) naar 2,7% (342/12655).
In 2007-2008 werd in Amsterdam en Zuid-Limburg ook een publieke bewustzijnscampagne gevoerd (9). Mensen werden in deze campagne via advertenties op o.a. tv en internet verwezen naar een online vragenlijst om hun risico op hepatitis C in te schatten. Aan de mensen met minimaal één risicofactor werd een hepatitis C test aangeboden. Mensen die al eerder gediagnosticeerd waren en mensen die onder bestaande risicogroepen vielen die regelmatig getest werden, werden niet meegenomen. Veertienhonderd van de 9563 mensen die de vragenlijst compleet hadden ingevuld kregen een test aangeboden. Ruim 400 mensen hebben zich daadwerkelijk laten testen. Hiervan bleek 4,5% (19/420) anti-HCV positief te zijn en 3% (12/420) RNA-positief.